Toppturer og turer vi har gått

Her legger jeg ut turtips primært i Vest-Agder og Aust-Agder. Turer vi har gått, og beskrivelser eller henvisninger. Vi bruker mye geocaching.com , google og ut.no for å søke opp turer. Vi liker å gå på steder som ikke er så veldig godt kjent. Håper denne siden kan være til inspirasjon. NB! Noen av turene er gått for et par år siden , så det kan være at merkebånd er fjernet, eller adkomst veier er forandret. Hvis jeg får rede på dette, så legger jeg det inn på turen. Ellers anbefales GPS, kart, bruk av Norgeskart for å sjekke stier, terreng, høyde osv.  Noen steder står også kanskje i feil kommuner, da mange av turene er gått før kommunesammenslåingene i 2020. Håper denne siden kan være til inspirasjon og komme seg ut på tur. GOD TUR! :-)

Toppturer Åseral:

Skoræ, 1040 moh:

Adkomst:  Kjør forbi skisenteret på Ljosland og parker innerst i Farevassvegen, på den store parkeringsplassen. Her starter ei merka turistløypa mot Knaben. Den går langs sydsiden av Farvatnet. Du har vannet på din høyre side. Du følger stien oppover, mange planker er lagt ut, og du kommer til et kryss hvor det står Skoræ 2 km, følg veien videre, begynner nå oppstigning, og på det høyeste punket tar en mindre sti deg videre opp til høyre til toppen. Den er ikke merket, men mange små varder viser vei.  Men jeg ville lagt inn GPS koordinator og fulgt med på at du er på rett vei mot toppen. Lettgått terreng, litt stigning siste del mot toppen. Nydelig utsikt fra toppen. Jeg brukte litt over 3 timer tur/retur.

Nydelig utsikt alle veier fra toppen
Den lille steinen på toppen gjør seg

Snøfjell / Snøfjedd, 653 moh:

Adkomst: Ta av fra FV 455 på Kylland, mot Flystveit, ca 7 km. Parkering på venstre hånd like etter Handeland hyttegrend (ca 1 km etter Lundemyr).  (Du kan også lure en bil rett etter bommen). Men hvis du parkerer på parkeringsplassen den store, går du tilbake noe Lundemyr ca 700 meter og inn bomvegen til Handeland hyttegrend. Følg vei gjennom hyttefeltet rett frem, og videre oppover heia.  Du ser blå sløyfer, og du kommer til et kryss der de blå sløyfene går opp mot venstre. Det er stien til Snøfjell. Siste strekket mangler sti, men greit å finne frem hvis god sikt. På toppen står en liten varde. Flott utsikt fra toppen. Ca 6 km tur/retur.

Skipefjellet, 636 moh:

Adkomst: Ta av fra FV 455 på Kylland, mot Flystveit, ca 7 km. Parkering på venstre hånd like etter Handeland hyttegrend (ca 1 km etter Lundemyr).  (Du kan også lure en bil rett etter bommen). Men hvis du parkerer på parkeringsplassen den store, går du tilbake noe Lundemyr ca 700 meter og inn bomvegen til Handeland hyttegrend. Følg vei gjennom hyttefeltet rett frem, og videre oppover heia.  Du ser blå sløyfer, og du kommer til et kryss der de blå sløyfene går opp mot venstre. Det er stien til Snøfjell. Men nå skal du gå videre rett frem , kanskje ca 1 km til du ser ei stor myr. Her ser du spor etter 4-hjuling, følg dette innover myra, du vil se et vann på venstre side med ei stor hytte. Du skal imidlertid følge 4-hjul sporet videre oppover mot høyre. Etter et lite stykke kommer du til ei større myr. Her kan du gå rett over den og du vil finne svake spor etter 4-hjulingen igjen og følge oppover lia.  (fortsetter du bare å følge 4 hjulsporene på myra, kommer du bare til et vann med ei hytte). Når du kommer mer opp i høyden ser du små varder som leder deg til toppen.

Anbefaler å legge inn koordinatorene til Skipefjell på GPS og evnt ha med kart. For det er ikke merket noe som helst i fra krysset der man tar av til Snøfjell.  Ca 8-9 km tur/retur.

Homvassheia, 708 moh:

Adkomst: Parker ved Eikerapen Alpinsenter. Følg merket sti oppover til venstre for skiheisen - videre langs elva. NB! Ikke følg alpinbakken oppover. NB! Denne stien var ikke merket før man kommer et stykke oppover i høyden, da var det blå merkebånd helt til topps. Ved Kråkelitjønna flater stien ut. Gå langs tjønna og ta over brua ved utløpet av Storavatnet. Fortsett i samme retning i dalen / langs bekken opp ti fjellrinnen , og følg dette høydedraget til toppen. Flott utsikt fra toppen og fint terreng og gå i. Ca 8 km tur/retur.

Toppen på Homvasshei. Var litt regn når vi var der. Nydelig utsikt.
Storeslåtta , dette idylliske tunet er ca 1 km fra toppen.

Flott terreng og gå i helt til topps.

Sjåvassknuten, 834 moh:
Adkomst:  Kjør til Kyrkjebygd i Åseral, følg veien Sostelid bratt oppover og parker inne ved Sostelid, gå så tilbake til brua , gå til venstre på veien. Gå forbi 2 hytter på høyre side, så til venstre i neste veikryss før hvit hytte. Følge blå sløyfer forbi rødt redskapsbod og inn på traktorvei. På toppen av veien følg blå sløyfer på venstre side inn i skogen og mot toppen. Merkene opphører når du ser Sjåvassknuten, , da kan du følge jernstolpene.

Bratt oppover de første 2 km, så flater det ut mot toppen. Godt merket med blå sløyfer frem til jernstolpene. Ca 11 km / tur/retur.

Basestasjonen på Sjåvassknuten.

Nydelig utsikt alle retninger fra toppen.

Sjåvassknuten

Topptur Audnedal:

Kistefjell, 491 moh:

Adkomst: Jeg kjørte fra Kristiansand til Sveindal, og i krysset fulgte jeg RV 42 mot Evje. Kjørte 3 km og da er det en grei parkeringsplass på høyre side , hvor det også står et skilt med Kistefjell.

Du går jevnt oppover en traktorvei, som etterhvert blir mer grusete og steinete. Etter ca 1 km står det nytt skilt mot venstre. Når den tydelig veien slutter, så virket det for meg at det var traktorveier og stier i alle retninger. Men du skal holde mot høyre, og så ta av i det man finne av en traktorvei mot høyre igjen. Her bør man ha koordinatorene på GPS hvis mulig, hvis ikke så er det bare å holde mot høyre igjen men nå er det ikke noe sti/traktorvei lengre. Du ser at du nærmer deg et fjell og det er det som er Kistefjell. Ca 4 km tur/retur, beregn ca 1,5 time tur/retur.

Grusveien med jevn stigning oppover

Litt drikke må til på toppen

Fin utsikt fra toppen

Lundefjellet, 608 moh:

Parkering i Sveindal, på stor parkeringsplass. Du ser skiltet Lundefjell derfra.

Jevn stigning til topps. Fin utsikt fra toppen.  Ca 3 - 4 km tur/retur.

Lokefjellet - Byremo - 444 moh:

Parkering: Ved Byremo tannklinikk. Gå et par hundre meter på FV mot Lindesnes. Du ser en traktorvei på høyre hånd. Følg denne til topps! Bratt oppover. På toppen står en månestol. Denne fikk Grindheim IL, og de har bært delene opp til toppen og satt den sammen der! Det er også en lokal som har bygd ei hytte et stykke nedenfor toppen. Du ser hytta når du kommer kjørende fra Sveindal til Byremo.  Nydelig utsikt fra toppen. Ca 4 km tur /retur.

Solfjell - Grindheim før Byremo:

En utrolig kjedelig tur.... Hadde forventet bedre utsikt på toppen når man går 4 km med stigning. Ingen utsikt på toppen.
Men , greit å finne frem. Parkering ved Grindheim kirke, følg Solfjellveien og du finner greit frem til toppen. Merket. Ca 8 km tur/retur.

Gloanshei - 490 moh fra Byremo over mot Foss / Bjelland:

Fra Byremo kjører du et par km mot Foss, ta av mot Ågedal og kjøre til endes, parkering Dynjan, det er snuplass for tømmerbilene der. Følg blåmerket løype, den deler seg etter ca 500 meter, følg skilt Gloanshei. Godt merket hele veien til topps. Utsikten fra toppen er ikke noe bedre enn fra Solfjell, men det var mye finere terreng og gå i. Så det var en fin tur. Ca 11 km tur/retur.

På vei mot toppen. Flott terreng å gå i, men utsikten på toppen er skuffende.

Kollungtveitfossen - Sveindal :

Ingen topptur, men absolutt verd og ta med seg.

Adkomst: Fra Sveindal, følge FV 42 videre mot Tonstad et lite stykke, ta av til venstre hvor det står Museum / Smedland Parkering nedenfor museumet. Gå litt oppover bakken, og du ser skilt på venstre side, gå gjennom grinda. Følg sti til du kommer til fossen. Du kan følge stien videre så det blir en rundløype. Når du kommer ut på grusveien igjen, holder du til høyre for å komme tilbake til bilen. Lengde ca 4 km for rundløypa.

Toppturer i Hægebostad:

Hekkfjell, 705 moh:

Adkomst: Jeg kjørte fra Kristiansand til Sveindal og videre mot Eiken. Når du kommer til Eikås hytter på venstre side, kjører du litt til og svinger inn til høyre på en vei som heter Landdalveien. Hold mot høyre til du kjører over ei lita bro. Så kommer du til en stor parkeringsplass. Gå tilbake over den lilla broa, og du ser en traktorvei oppover mot høyre. Her starter turen og du vil snart se et skilt med Hekkfjell.  Det er en bratt og tydelig traktorvei og etterhvert gikk traktorveien over i sti. Men denne var også tydelig og det var ingen problem å komme til topps.

Flott tur, fantastisk utsikt fra toppen. Beregn ca 2,5 timer tur/retur.

Bilder fra turen har jeg:

På vei oppover

Fra toppen

GPS loggen lastet opp i Google Earth

God merking hele veien

Blomliknuten, 547 moh:

Veibeskrivelse: Fra Sveindal fulgte vi FV 42 mot Tonstad, men svinger av til Byremo. Fortsetter mot Lindesnes, men når man kommer til en sving med liten bro, tok vi av mot høyre hvor det står Naglestad. Vi fulgte veien helt til kom til Naglestad Skisenter og parkerte der. Der er det merket løype helt til toppen. NB! Litt etter starten når du ser treskiltet med Blomliknuten på myra, så følger du rett frem, kryss grusveien og du kommer ned på en skogsvei som går langs vannet.

Nydelig utsikt fra toppen og lettgått tur.

Flott utsikt fra toppen.
Hvilestol på toppen.

Stakksteinsliknuten 625, Snartemo:

Kjør til Snartemo og kjør over broa (det står et turskilt på broa), sving til høyre etter broa og kjør frem til du kommer til en liten bro som er sperret. Her kan du parkere. Følg grusveien oppover, det er grusvei helt til toppen. Ca 11 km tur/retur. Godt merket , nydelig utsikt fra toppen.

Nydelig utsikt fra toppen

Verdens første digitale værradar til 12 millioner kroner ble oppført her i 1999-2000.

Toppturer Iveland / Vegusdal:

Brøvardheia: 404 moh:

Beskrivelse: https://www.birkenes.kommune.no/contentassets/53fd71afc15e46f98d9189288e94e175/brovardheia.pdf

6,6 km tur/retur. Ca 2 timer. Første strekk går på traktorvei. Så må du over en liten elv, følg litt innover stien, så står det skilt opp til Brøvardheia. Fin utsikt fra toppen, hele 6 varder!

Svengestølåsen, 382 moh:

Adkomst: Kjør RV 403 til Skaiå, sving av mot Leesland. Følg grusveien ca 5 km og sving av mot Svengestøl. Etter ca 1 km svinger du av mot Stølen. Liten parkeringsplass på venstre side av veien etter ca 300 meter. Svengestølsåsen kan også nås fra Vatnestraum og Steane og Omestad. Dette gir en fin mulighet til å sykle på fine grusveier i heia.
Merking; Ja, var greit å finne toppen. Ca 1 time tur/retur.

NB! Jeg skulle gå turen igjen juni 2020 , da var et hogd ned mye der stien fra parkeringen var. Jeg vet derfor ikke hvordan det er å gå der nå.

Berefjell, 400 moh:

Parkering : Ved Ivelandshallen, Birketveit
Trase : Sti og kjerreveg, hele runden er ca 5,5 km, ca 1,5 time t/r.
Merket : Ja, med rød spray på trær/steiner
Postkasse : Ved tjønna like ved høyeste punkt (Berefjell)
Turen finnes også på ut.no: http://www.ut.no/tur/2.3725/
Annet : Rundtur, nydelig utsikt

Skorefjell, 509 moh:

Parkering : Katerås. Kjør helt til endes etter siste hus. Avkjøring fra fylkesvei mellom
Moisund/Iveland – Engesland, ca 12 km nord for Iveland.
Trase : Kjerrevei i begynnelsen, der etter skogsterreng. Noe tråkk.
Merket : Ja, iallefall når den er med på toppturer i Iveland, mulig merkene blir tatt ned. Ca 1 time t/r. Sjekk eventuelt med friluftsrådet i Iveland kommune om turen er merket, hvis ikke er det vanskelig å finne veien til toppen.

Avdagsfjellet - 544 moh:

Parkering: Ca. 2,5,km vest for Frigstadkrysset kommer man til en skilta parkeringsplass på nordsiden av veien. Her er det bare å parkere og følge den merka og tydelige stien innover i skogen.
Merket: Ja, men vær obs på å komme det ut på det som er selve høydepunktet! Følger du stien blindt, kommer du til en høyde, men selve høydepunktet er litt nedenfor dette. Nydelig utsikt! Ca 1,5 timer t/r.
Turen er også beskrevet på ut.no her: http://www.ut.no/tur/2.3721/

Melandsknapen - 433 moh:

Parkering: RV 403 til Iveland og Birketveit. Følg fylkesveien videre nordover mot Frigstad/Vegusdal, omtrent 1 km forbi butikk og bygdeheim. Parkering ved fylkesvei eller egnet sted langs grusvei opp bakkene mot Skrømevann. Dette er privat vei - ta hensyn til grunneiere. Vi parkerte her og gikk innover traktorveien. . Grusveien opp mot Skrømevatn/Melandsknapen er ikke merket.
Merking: Når vi gikk denne i mai 2015 så hang der merker opp der du tar av til selve Melandsknapen. Det er rett før du ser Meland Gård, det går sti opp til høyre mot knapen, ca 300 meter, men det kan være litt vanskelig å finne selve stien dersom merkene ikke henger der. Ellers så er selve Meland Gård et praktig syn. Ca 1,5 time t/r. Sjekk evt med friluftsrådet i Iveland om den er merket.
Mer om turen herhttp://www.patopp.no/melandsknapen

Meland gård

Storemyrsknuten - 531 moh:

Parkering nede på veien, rett før oppkjørsel til Røyland gård. Skilt/merking på samme side som Røyland gård, greit å følge merking helt til topps. Ca 2 timer t/r.
Turen er beskrevet her: http://www.birkenes.kommune.no/Documents/Kultur%20og%20fritid/turstier%20i%20Birkenes/turer%20nord%20i%20Birkenes/Tur27_Storemyrsknuten.pdf
Men litt skuffende utsikt fra toppen, mye trær som står i veien for en nydelig utsikt.

Tillarknapen (357 moh) - Kjørkevegen - Futevegen - Kongevegen:

Parkering: Kjør til Engesland.Kjør forbi butikken og sving til venstre mot Røyland gård. Kjør til du ser merket hvor du kan parkere og skiltet hvor turen begynner. Det er ikke langt. Parkering på høyre side hvor også turen begynner. Vi gikk opp til Tillarknapen, deretter gikk vi vel ca 5-6 km på Kjørkevegen- Futevegen, før vi returnerte og gikk samme vei tilbake. Flott sti og etterhvert kom vi opp i høyden med flott utsikt. Turen kan gjøres som en lengre tur, men da bør man ha to biler og parkere , en i hver ende. Kan da finne mer turbeskrivelse på ut.no om denne turen.

Toppturer Evje/Byglandsfjord:

Masi - 360 moh:

Parkering: Hornnes aldershjem, Dåsnesveien 22. Gikk rundløype, fulgte blåmerka hele veien. Ca 1,5 timer. Kom ned lengre borte på Dåsnes og gikk tilbake til parkering. Man kan også kombinere denne turen til å gå videre til Fennefossfjellet.
Turen finnes på ut.no: http://www.ut.no/tur/2.4484/

Fennefossfjellet - 490 moh:

Parkering: Følg rv 9 sørover fra Evje sentrum, og ta til høyre mot Senum ved campingplassen i enden av brua over Otra. Kjør en drøy kilometer fram til man har Evje Museum på
venstre side og parker på parkeringsplassen her.
Vi gikk opp herfra, god merking helt til topps. Retur valgte vi grusveien ned igjen (ja det er faktisk kjørevei helt opp, men det er bomveg så den er stengt), og gikk tilbake. Tror jeg logget hele turen til rundt 12-13 km da, ca 3 timer. Må da gå litt asfaltert veg tilbake til parkeringsplass, men ikke mye trafikk der.
Turen finnes på ut.no: http://www.ut.no/tur/2.8627/

Hannåsfjellet - 405 moh:

Parkering: Når man kommer RV 9 fra Kristiansand, på den lange sletta hvor fjellhallene er på venstre side, se etter skilt det står Strauman på, på høyre side. Her er det en parkeringsplass. Du ser nå grusveien med bommen på andre siden av riksveien. Følg grusveien ca 1 km. Ved enden av veien er det en skytebane, og du følger merket sti til venstre. Fin sti helt til toppen. Ca 4 km tur/retur.  Fin utsikt fra toppen ned mot RV9.

Bertesknapen - 652 moh:

Parkering:
Følg rv 9 ca 2 km nordover fra Evje sentrum til kirken og krysset mot Flatebygd og Gautestad og kjør 3,5 km fram til krysset mot Nordbø og følg denne vegen fram til
enden. Vær obs på skilting før bilen parkeres.
Merking: Godt merket, flott tur og utsikt på toppen! NB! Mye geiter og sauer på toppen når vi var der i juli. Tid: Ca 2.5 timer t/r.
Turen finnes på ut.no: http://www.ut.no/tur/2.3794/

Årdalsknapen - 762 moh:

Parkering: Tar man utgangspunkt i Byglandsfjord så kjører man ca 2,5 km nordover på riksvegen. Like før vi kommer til Neset Camping er det ei gammel vegsløyfe på innsida av vegen der det er mulig å parkere. Fra Kristiansand er det 75 km og fra Arendal 93 km opp til Neset.
Merking: God merking helt til topps. Ca 3-4 timer t/r.
Dette er en av de toppturene her i Agder som jeg syntes utsikten var helt utrolig. Det er utrolig tøff oppstigning til å begynne med. Flater ut etterhvert og blir litt klatring mot toppen. Men naturen er her er bare helt fantastisk! Gir denne 10 poeng! Turen finnes her: http://www.ut.no/tur/2.3836/

Fånefjell - 202 moh:

Parkering: Når man kommer fra Evje og kjører RV 9 oppover, så er parkeringen rett før Fånefjell-tunellen. Her er det info-tavle, og det er bare begynne å gå oppover mot utkikkspunktet. God traktorvei som går i svinger oppover.
Flott utsikt fra toppen. Ca 1 time t/r.
Turen finnes på ut.no: http://www.ut.no/tur/2.3798/

Voreheia - Moisund - 443 moh:

Parkering: Fra Kristiansand, riksvei 9 mot Evje, kjør inn til venstre ved skiltet Moisund. Du ser da med en gang en traktorvei, kjør ca 150 meter på denne, og parker foran bommen, plass til 2-3 biler. Herfra følger du traktorveien mot sørvest til foten av heia. Stien videre er merket og går langs ei slukt nokså direkte opp mot toppen av heia. Når du kommer til tjernet oppå heia skal du dreie nordover og opp til toppunktet ved varden.
Merking: Du følger traktorveien og holder mot venstre, etter ca 800-900 meter. først da kommer du til skiltet det står Voreheia på. Her følger du stien oppover, det er bare sporadisk merket, men vi fant nå frem greit.
5 km tur/retur, starter på 175 moh og stiger til 443 moh. Brukte ca 1,5 timer tur/retur.
NB! Det er faktisk finere utsikt på mange steder oppover enn selve toppen, men et flott terreng å gå i.

Himmelsyna - 640 moh:

Denne toppen har stått på "ønskelista" min en god stund. Vi tok turen etter det var kommet litt snø, ikke nok til å kjøre opp skiløyper, men ikke så mye at det ikke gikk greit å gå i skiløypa.
Parkering: Avkjørsel fra RV 9 ved Evje kirke mot Gautestad. Følg skilt til Høgås skiarena og parkering B ved garasjene. Her går det blåmerket sommerløype og rødmerket vinterløype, begge 5,5 km. Det er merket til Himmelsyna hele veien, så du kan ikke rote deg bort! Vi valgte å følge skiløypa hele veien, dvs ved "postkassa" ca 1 km fra toppen , tok vi stien ned til høyre og fulgte den til toppen, men så at skiløypa går jo hele veien opp. Fantastisk utsikt fra toppen. Jeg logget turen til 12 km t/r. Vi brukte ca 2,5-3 timer, og da gikk vi i noe snø. Vi tok samme vei tilbake, men det skal være en rundløype man kan gå.

Abusdalsknuten -  596 moh:

Dette er virkelig en flott tur. Jeg gikk der 12 desember, og da var det ca minus 4 grader og litt snø/frost/rim når jeg startet å gå mot toppen.

Adkomst og parkering: Fra Kristiansand kjører man riksvei 9 mot Evje. Rett etter Moisund står det skilt til venstre merket "Fjælestad/Abusland". Ta inn her og følg videre skiltene til Fjælestad. Det er ca 5 km til du kommer opp til hyttefeltet. Det kan være litt vanskelig å se akkurat hvor hovedparkeringen i hyttefeltet er. Jeg holdt mot venstre, kjørte inn noe som het Nuteveien og holdt videre rett frem og kunne da parkere. Fra parkeringsplassen her, så går det en liten sti på venstre side (fra du kjører bilen rett frem, blir det på venstre side). Gå litt innover her, og så ser du skiltene ute på myra hvor det er godt merket hele veien til Abusdalsknuten. Vi fulgte også brøytestikkene i tillegg til merkingen helt opp. Ca 5 km tur/retur. Det kan nok være veldig vått der til tider, siden det var frost når vi gikk, så unngikk vi den verste bløyta.
En fantastisk utsikt fra toppen.

Kvålsnapen - 460 moh, Bygland:

Flott tur som kan tas på vei oppover Setesdalen.

Parkering: Etter Bygland, og etter slutten av 60 sona, så må du følge med på høyre side. Hvis du kommer til Setesdal Hotel på venstre side, så har du kjørt for langt. Der er det en liten innkjørsel hvor du kan parkere, og skiltet står. Men du ser ikke skiltet fra veien.

Herfra er det godt merket. Jevn stigning til toppen. Toppen har skuffende utsikt, men mange flotte utsiktspunkt på vei oppover. Brukte ca 1,5 timer tur/retur.

Flott utsikt på vei oppover.
 Flere utsiktspunkt.
 Nando har en pause og nyter utsikten.
Informasjonstavlen hvor du parkerer.

Horgeknipen - 400 moh , Evje/Byglandsfjord:

Litt skuffende tur, fordi det ikke var noe særlig utsikt i det hele tatt. Men fin vei/sti og gå.

Vi fulgte denne veibeskrivelsen for å finne parkeringen: Horgeknipen parkering

Fra parkeringen og til toppen var det godt merket. Men altså ingen stor opplevelse når det gjelder utsikt.

Her starter turen.
 Fineste utsiktspunkt vi fant. Et stykke før toppen.
Her er vi på toppen. Ikke imponerende utsikt akkurat...

HORNÅSEN -  Evje/Hornnes:

Adkomst: Fra Kr.sand og RV 9, rett etter siste avkjørsel til Kjetså/Tonstad, er det en grusvei på venstre side. Kjør litt innover og plass å parkere en bil. Fortsett innover grusveien og etter hvert ser du blå merkebånd til høyre oppover lia. Turen er også beskrevet her: Hornåsen

Turen kan gjøre som ei rundløype, se da beskrivelse i linken.

Utsikt fra Hornåsen

SVABA - 654 moh , Evje/Hornnes:

Denne turen har stått på "ønskelisten" min en stund. Fra Kristiansand følger du riksvei 9 mot Evje. Du tar av ved Esso stasjonen i rundkjøringa før Evje, og kjører ca 8 km på veien innover Dåsvannsdalen, mot Bortelid. Etter 8 km hold utkikk etter en avkjørsel på høyre side, det står ingen skilt der, men ei postkasse med skilt det står "Uleberg" på. Kjør innover og oppover veien, ca 1-2 km. Parker rett ved demingen, står også et skilt med parkering 10-toppers. Parker uansett før bommen.

Gå ca 1 km innover grusveien. Du kommer da til en liten, flott hytte som heter Kroni på venstre side. Fortsett litt til på grusveien, og du ser blå sløyfer på venstre hånd, hvor du kan gå over gjerdet og så fortsetter stien oppover. Den er merket med slå sløyfer helt til topps.

Utrolig flott utsikt på toppen i alle retninger. Veldig god sti å gå hele veien. Denne turen kan absolutt anbefales. Vi brukte vel i underkant 2 timer på hele turen fra vi parkerte bilen til vi var ned igjen.

Opp der skal vi!
 Utsikten fra toppen
Kroni, nydelig sted du går forbi.

Hisdalsheii - 485 moh , Evje/Hornnes:
Denne toppen var en av Otra IL sin 10-toppers i 2015, og da var stien godt merket.

Stien er tydelig, men vær ops på at merkene er tatt ned, så jeg strevde med å finne hvor fra veien jeg skulle ta av.

Fra Kr.sand, ta av RV 9 mot Kjetså/Tonstad, og kjør til du kommer i enden av Bjørndalsvatnet. Litt opp i bakken er det en rød bom på venstre siden, hvor det er plass til et par biler. Gå innover grusveien ca 1,4 km. Når grusveien stopper, går det en bratt traktorvei oppover, følg denne bare noen 100 meter, og så vil du se rødt merke på et tre (og en liten plastbit fra 10-topper merkinga). Følg stien som starter bratt oppover, men etter hvert blir det slakere og siste stykke til toppen gås på svaberg.
Nydelig utsikt alle veier fra toppen. Dette er absolutt en av de fineste toppene jeg har vært på i Evje.

Postkassa til Otra IL står der enda.

Nydelig utsikt alle veier fra toppen.

Toppturer i Søgne/Songdalen:

Holmensheia - 170 moh:

Fra Kr.sand kjør mot Mandal, etter passert Søgne ta til høyre merket Eikestøl fra E39. Kjør Kleivsetveien et stykke og hold venstre i kryss og parker ved Kleivsetvannet. Gå ned til vannet og følg stien på venstre side. Stien går opp til en traktorveien, ta til venstre her og du kommer etterhvert til ei saue-grind. Gå litt innover veien her og ta igjen til venstre. Følg stien helt til toppen. Nydelig utsikt fra toppen. Ca 3,7 km tur/retur i lett terreng.

Kleivsetvannet er idyllisk
 Flott utsikt
 Et bad må til i varmen

Utsikten er som sagt utrolig fin

Spjotheia - 276 moh , Søgnes høyeste topp:

Fin rundtur, godt merket og gode stier. Men utsikten fra selve toppen var skuffende. Det er også en geocache på toppen. Vi fulgte turen som er beskrevet på ut.no her: Spjotheia
 Utsikten fra toppen, ikke så veldig å skryte av....

Grillene på toppen

Suåsheia - 165 moh:

Parkering: På Birkeli, ved Oasen skole. Gå over de store plenene ved asylmottaket og følg langs kanten av plenen. Du vil nok først komme til en merket turløype (Birkelirunden), den er kort og det er ikke her du skal gå. Fortsett langs enden av plenen, og så ser du en god skogsvei gå innover. Følg denne rett frem. Du kommer til en gapahuk og ei lita trebro. Gå over trebroa og følg stien helt til topps. Ca 2,3 km t/r. Vi brukte vel en liten time. Flott utsikt til venstre noen få hundre meter før selve toppen.

Smørheia - 242 moh:

Parkering: Kjør E39 mot Mandal når du har passert Lonelier industriområde følger du skilt mot Lohnelier og ta av mot venstre og kjører under E39 Hold mot venstre og følg Lohneveien og Eigestølveien. Etter en god km parker du på den store grusplassen på venstre side av veien i nærheten av Tofte gård.
Turen er på ca 4 km i lett terreng. Ca 1 time t/r. Les mer her: http://www.ut.no/tur/2.9346/

Lindåsen (Linnåsen) - 234 moh:

Parkering: Parkér ved Repstadveien i sydenden av Tronstadvannet.
Merking: Veldig grei merking fra Tronstadvannet.
Vi gikk frem og tilbake, men det skal være en veldig fin rundløype. Det finnes mange tur forslag på ut.no. Men vi valgte altså utgangspunkt fra Tronstadvannet.

Årosveden - 73 moh:

Parkering: Følge skilting mot Åros camping fra E39 i Søgne. Fortsett Årosveien 230m forbi nedkjørselen og ta til høyre på Krossnesveien. Du kan parkere rett ved veikrysset eller et annet sted langs Krossnesveien
Ikke langt å gå, 25-30 minutt t/r, men nydelig utsikt fra toppen.
Turen finnes på ut.no: http://www.ut.no/tur/2.4357/

Eidsveden - 130 moh:

Parkering: På P-plass mellom Salthaug og Vigebo i Harkmark. Det er merket der løypa begynner. Ca 2,6 km tur/retur.
Nydelig utsikt fra toppen. Turen finnes på Ut.no

Auster Varde Lundeheia - 128 moh:

Parkering: Følg veien mot Lunde fra Tangvall. På P-plass ved Søgne Bygdemuseum eller Heimklang. Rett over veien ved Søgne Hovedkirke.
Det står et litt slitt skilt på gjerdet når du parkerer, du går langs gjerdet ved bygdemuseumet, så ser du blåmerkene. Godt merket helt til topps! Enkelte partier er nokså bratt og vått. Vi gikk der i mars mens det enda var noe snø, så det var nokså sleipt enkelte steder.
Fint utsikt fra toppen. Ca 1,5 km t/r. Samme vei tilbake. Turen finnes også på Ut.no:
Auster Varde - Lundeheia

Stokkeland/Storrheia - utsiktspunkt:

Parkering: Fra Søgne, følg FV456 mot Vågsbygd. Ca 150 etter avkjørsel til boligområdet Stokkelandsåsen, er det en parkering på venstre side med plass til noen biler. Løypa begynner her. Godt merket helt til utsiktspunktet. Ikke så mye topptur akkurat, men tok denne i mars siden det nesten var bart her da , og ikke hjemme.
Turen kan gjøres lengre, se beskrivelse på Ut.no;
Søgne-Stokkeland-Storrheia

Nodefjell - 160 moh;

Parkering; Rett ved undergangen der du kan ta toget til Stavanger. Rett før du begynner å kjøre opp bakken til Nodelandsheia. Godt merket helt opp. Bratt. Kan også ta turen til Bergstøl herfra.
Flott utsikt fra toppen.
Turen står beskrevet her.Nodefjell

Søgne/Toftelandsveien - Vardeheia (100 moh) - Toftelandsveien:

Parkering: Ser det står flere beskrivelser på ut.no og lokalt på nettet. Men vi valgte og ta av fra E39 og kjøre veien mot Volleberg, Toftelandsveien. Du kjører forbi skiltet inn til Volleberg, fortsetter på veien ca 1 km, og så ser du høyre side et grønt pumpehus. På motsatt side er det parkeringsplass til ca 2-3 biler. Vi startet turen her, du ser blåmerket løype fra denne parkeringen.

Så var det bare å følge veien oppover , tydelig blåmerket hele veien, se etter små skilt hvor det står Vardeheia. De er ikke alltid like lett å få øye på. På toppen er det flott utsikt i alle retninger. Det ligger også en geocache her som heter " de dødes utsikt", som vi fant. Den ligger i nærheten av gravrøysa. Vi fulgte stien videre nedover som var blåmerket. Tok til høyre i første kryss, og da var vi etter noen hundre meter nede på Toftelandsveien igjen. Da måtte vi følge denne en god km tilbake til bilen. Men ser at det er beskrevet ei rundløype på ut.no hvor man ikke behøver å komme ned på veien, men følge sti tilbake. Men der havnet nå vi altså i dag. Fin tur var det iallefall. Brukte ca 2 timer, ca 6 km.

Utsikt mot Tjomsevann.
 Nando speider utover fra toppen.
Nydelig utsikt alle veier.

Toppturer Lillesand/Høvåg:

I januar tok vi alle toppturene til IL Høvdingen i Høvåg. Disse er Hæstadveden, Kjerkebakken, Torehei, Røynevarden, Røymyrhei, Badstufjellet og Hæstadnesset. Disse finner du greit forklart her:

Olashei - 166 moh:

Parkering: På veien mellom Lillesand og Birkeland, i nærheten av Storemyr industriområde, kjørte vi inn ved skiltet Grimenes , kjørte ca 750 meter på veien der og parkerte ved angitt sted hvor skiltet turområde begynner. Man kan også starte turen ved Møglestuhallen.
Ca tid fra Grimenes 1,5 timer t/r. Man gå turen som en rundløype også her. Vi gikk imidlertid samme vei tilbake.
Les mer om turen her: http://www.patopp.no/olashei

Hisåsen - 235 moh:

Lillesand sin høyeste topp. En kjempefin tur og utsikten ble jeg imponert over. God merking helt til topps.

Turen er godt beskrevet på ut.no her: Hisåsen

Imponert over utsikten fra Hisåsen

Toppturer Birkenes:

Rislåknuten, Birkenes, 376 moh:

En flott tur hvor utsikten på toppen er fantastisk! Man kan gå turen som en rundløype, men vi valgte å gå opp og ned samme vei, siden vi gikk turen i mars og det fortsatt lå noe snø. God veibeskrivelse her: http://www.patopp.no/rislaknuten

Fra Birkenes sentrum kjører du mot Herefoss. Ca 200 meter før Senumstad bro, ser du et rødt hus på høyre hånd. Her står det skilt merket turløype Rislåknuten. Du kan parkere på andre siden av veien, plass til 5-6 biler der. God merking til topps!

Her er bilde fra toppen:

Heimdalsknuten, Birkenes, 429 moh:

Rene dansgulvet oppe på toppen! Dette er også en rundtur, men dessverre tok vi turen for tidlig (01. april), og det lå så mye snø enda at en av de innfødte sa at vi ikke kunne ta rundturen, men følge skiløypa og satse på at vi kunne gå  i den. Jeg hadde piggsko og det gikk sånn tålig, tungt å gå, lettere når vi tok av fra løypa og kom inn på sti i skogen som vil fulgte mot toppen. God merking hele veien.

Turen finner du her: http://ut.no/tur/2.3717/

Når du kommer til krysset Væting/Lunden, så følger du skilting til Lunden. Du kjører veien innover, som går over i grusvei etterhvert, til endes. Ca 3 km og parkerer der. Der står det infotavle. Jeg valgte løypa forbi det gamle skolehuset på Heimdal og innover grusveien. Men det var altså pga det var for mye snø og gå andre veien. Vi gikk da frem og tilbake samme vei.

Her er et par bilder fra toppen:

Håstølknuten, Birkenes, 429 moh:

Flott tur, vi brukte vel ca 1,5 time på rundløypa. Greit beskrivelse av turen på ut.no. Også når det gjelder adkomst/parkering. Står det er kan være glatt/bratt enkelte steder, men ikke noe problemer og gå turen. Kan nok glatt på fjellene det hvis det regner eller er vått.
Her er turen: http://www.ut.no/tur/2.3716/

Her et par bilder:

Tvitjennknatten - 365 moh:

Parkering: Fra Birkeland kjører man videre mot Herefoss. Ta av til høyre mot Toplandsheia/Topland til høyre. Grusvei opp til toppen og her er det merket løype.
Ca 50 minutter t/r, ca 3-4 km. Les mer her: http://www.ut.no/tur/2.3716/

Svalandsknipen - 273 moh:

En fin topptur, ikke så lang. Kan gå som en rundtur, men når vi gikk turen 18. mars 2017, så lå det en lapp i postkassen på toppen, at det lå en del felte trær, så det var anbefalt og gå samme vei tilbake. Samme hadde de som hadde logget geocachen skrevet når de var der i januar.

Parkering: Fra Birkenes sentrum kjører du mot forbi Uldal Fabrikker. Etter ca 1 km står det skilt opp til høyre. Det står Grøsle det ene navnet. Følg veien oppover, så deler veien seg etterhvert. Du skal ikke til Grøsle, men fortsetter rett frem. Blir grusvei. Kjør noen hundre meter så ser du skitet med parkering og merkingen til Svalandsknipen. God merking hele veien. Traktorvei og sti siste stykket til toppen. Nydelig utsikt. Vi fant også geocachen som er der.

På topp

Geocachen på toppen

På vei hjem var vi innom Teinefossen. Tar det som en ny tur senere.

Toppturer i Åmli:

Lindeknuten - 858 moh:

Parkering: Enten man kommer fra øst eller vest må man inn på fv 413 som tar av fra vegen mellom Arendal og Evje ved Myklandsdalen og ender opp på Dølemo. Like ved brua over Tovdalselva er det skilta til Tovdal og da er det bare å kjøre denne vegen til man kommer til kirken og galleriet på Hillestad. Vil man starte turen oppe på heia må man kjøre 1,4 kilometer lengre fram til krysset der vegen opp til heia tar av. Denne veien er spetaktulær, ca 5,5 km til topps. På toppen er det merkede løyper. Brukte ca 2 timer t/r til Lindeknuten, ca 3,4 km t/r.. Nydelig utsikt fra toppen.
Turen finnes på ut.no: http://www.ut.no/tur/2.3513/

Gussteinheia - 707 moh:

Også denne turen starter fra Hillestadheia. Vi tok den september 2018 og nå kan du vippse kr 60,- som betaling for bompenger for å kjøre opp til toppen. Godt merket sti helt til topps. Fantastisk utsikt fra toppen og terrenget siste biten opp er nydelig med små vann. Brukte ca 2 - 2  1/2 time tur/retur.  Lett terreng,  bare en liten bratt stigning . Turen finner du her: Gussteinheia Åmli

Et lite stykke for toppen, disse fine små vardene

Postkassa på toppen

Nydelig terreng mot toppen

Mange fine små vann

Gjevdenuten- 908 moh:

Fra Åmli kjører du mot Vrådal, et par kilometer, så tar du av til Gjøvdal på venstre side. Ca 4 mil totalt å kjøre fra Åmli. Parkering ved skiltet Mjåvasshytta. Noe bratt første delen av løypa. Ca 200 meter fra Mjåvasshytta står det skilt til Gjevdenuten. En litt bratt oppstiging mot toppen, men fin sti. Nydelig utsikt. Ca 3 timer tur/retur. Turen finner du her: Gjevdenuten Åmli

Fint vann på toppen

Utsikten er upåklagelig

På vei opp ser man ned på Mjåvasshytta, vannet i midten

Trogfjell - 430 moh:

Parkering: Stien startar på motsatt side av Elvarheim museum. Følg Trogfjellstigen som er ein merka kultursti med 12 postar . Ca 1,6 km hver vei, ca 1,5 timer t/r. Les mer her: http://www.amli.kommune.no/turistinfo/topp-20-vandring/trogfjell-amli-sentrum-430-moh.aspx

Toppturer Marnardal:

Fjellhei - 482 moh:

Parkering: Du kjører til Hægeland og tar veien videre mot Bjelland. Etter ca 8-9 km ser du et informasjonsskilt om Marnardal. Her kan du parkerer og stien begynner rett bak skiltet. Ta en tur innom Månetoppen på vei opp og nyt utsikten derfra. Ca 4 km tur/retur.

Ørteknappknuten 512 moh:

Dette er Marnardals høyeste topp. Det anbefales og ta med GPS hvor du legger inn Ørteknappknuten som et veipunkt.

Ankomst: Vi kjørte RV 9 oppover fra Kristiansand, og tok av mot Bjelland når vi kom til Hægeland. Kjør til du ser skiltet med Roland / skisenter, Myran skisenter. Du kan parkere ved skisenteret, men vi kjørte en en km innover, og parkerte der grusveien oppover begynner på høyre side. Plass til 2-3 biler der. Du går oppover grusveien helt til du ser skiltet med Skiløype Ørteknappknuten. Ta av og følg stikkene som står der i forbindelse med skikjøring. Men etter du har har gått opp en bakke, så slutter stikkene. Herfra gikk vi ned på den store myra, krysset den og gikk fremover slik at vi så første vann. Vi gikk litt opp i terrenget og gikk på fjell, litt sti , men gikk hele tiden slik at vi så vannet. Du går egentlig rett frem, litt sti underveis, men hvis du hele tiden følger vannet, kommer et vann nr 2, så er du på rett vei. Så gikk vi ned en liten bakke (da er du litt lengre vekk fra vannet), og vi krysset ei lita myr, gikk så oppover igjen og nå er toppen nærme. Fulgte med på GPS, toppen ligger på høyre side, så du må bare gå oppover og gå på GPS. Jeg er så heldig og har Nando også som bruker nesa si og geleider meg frem, han kjenner jo fert i bakken. :-)

Utsikten fra varden er ikke så veldig, men varden er flott! Men det er utrolig fint terreng og gå i, følge vannene og lett å gå.

Vi brukte ca 2,5 timer med en rast ved varden, fra vi begynte å gå. Ca 7 km når du parkerer rett der grusveien begynner.

Flott varde

Ørteknappknuten ligger 512 moh

Flotte vann og gå langs

Idyllisk

Nydelig terreng og gå i

Skogeknuten - 436 moh:

Adkomst. Fra FV 455 tar du av til Bruskeland. Parkering ved det gamle skolehuset. Gå opp bakken, og deretter bare å følge merket sti til toppen. Lengde ca 6 km tur/retur. Man kan gå en rundløype. Vi gikk samme vei tilbake.  Flott utsikt fra toppen.

Frem hytta passere på vei til toppen

Fin utsikt fra toppen.

Toppturer Hallbjønnsekken - veien mellom Valle og Dalen i Telemark:

Disse turene er beskrevet med utgangspunkt i Hallbjønnsekken Høyfjellsenter. Vi bodde der 3 netter på ei flott og stor hytte til rimelig pris og fikk tatt to toppturer. Vi skal tilbake hit og gå flere turer.

Napuren - 1284 moh:

Merket turløype helt til topps. Starter ca 2 km før Hallbjønnsekken Høyfjellsenter når du kommer fra Valle. Før stod det skilt med Napuren , men det er tatt bort pga grunneier ikke ønsker at det skal være en 10 toppers tur. Men merkingen var god hele veien. Man kan parkere på andre siden av veien, det står parkering forbudt skilt på snuplassen, men man kan få lurt inn et par biler utenom snuplassen. Gå over veien og over ei bro med sauefjøs, og du ser merkinga med en gang.

Første bratte parti er kuskaret. Det går rett opp , men stien og merking er tydelig. Et par store stein må klatres opp på, ene er satt opp tau og trapp.  Så går stien videre langs vannet i nydelig terreng. Krysser ei lita elv og fortsetter oppover, så kommer men til første steinura. Også her er merkingen veldig tydelig gjennom ura, men det er bratt. Så blir det litt sti igjen, før neste steinur må igjennom, men den er ikke så stor. Stien går videre opp til toppen hvor varden står. Nydelig utsikt alle veier.

GPS viste 9,5 km, jeg brukte litt over 4 timer tur/retur. Flott tur, men steinura og kuskaret kan være litt krevende. Denne turen gikk jeg i august 2019. De to andre turene beskrevet her gikk jeg i 2015.

Nydelig utsikt fra toppen
 Stien går langs vannet før den går oppover igjen
 Bratt steinur
Nando har besteget enda en topptur

Berhomfjell - 1223 moh:

Merket turløype går fra senterbygget og opp slalåmbakken, og vestover til toppen av Berhomfjell.
Ca 3 timer tur/retur. Pass på å følge blåmerkene når stien deler seg et stykke etter slålombakken. Man skal holde mot høyre , blåmerkene der, man kan da også se toppen. Nydelig utsikt. Absolutt en av mine favoritt-turer!

Veggine - 1032 moh:

Parkering: Fra Hallbjønnsekken Høyfjellsenter, kjører man nokså nøyaktig 12 km retning mot Dalen. Der er det merket Veggine i fjellveggen, parkering litt opp bakken på høyre siden, stien er på høyre siden av veien, godt merket. Ca 12 km t/r, ca 3 timer.

Toppturer Telemark:

Himmelriket (Gautefallheia) - 525 moh:

På vei til min onkel på 91 år i Porsgrunn, kjørte vi indre vei fra Kr.sand: Over Birkeland, Åmli og Gautefallheia. Her parkerte vi på skisenteret (hotellet). Går du på baksiden av hotellet, ser du et gult bygg nede på "ski-arenaen". Her begynner stien og den er merket helt til du kommer frem til den lille røde postkassa hvor du kan signere. Turen finner du her: Himmelriket

Det er en helt spesiell natur og turen beskrives slik: " Denne særegne og fascinerende dalgropa minner mest av alt om et kjempestor, naturlig romersk amfi-teater". Denne turen anbefales om du skal kjøre over Gautefallheia. Ca 5 km tur/retur. Ca 1,5 time.  "

Fjellet er helt spesielt her

Må bare oppleves denne naturen.

Ja nå er du i Himmelriket :-)

Hotellet ser du i rett frem. Parker der.

Toppturer Kristiansand - Vennesla - Tveit:

Himmerikheia, Røyknes/Vennesla - 352 moh:

Parkering: Fra Vennesla, over Drivenesheia, ta til høyre mot Røyknes. Kjør til du kommer til Samkom. Ta til venstre i krysset mot Reiersdal, kjør over ei bro . Jeg parkerte på disse koordinatorene:  32 V 0432708 6466196. Gå ca 150 meter fremover i veien, så ser du traktorveien på din høyre side. De siste 300 metere (luftlinje) gikk jeg på GPS, for da er det ikke noen tydelig sti mot toppen, men det gikk helt greit å finne frem. Det er bratt oppover på traktorveien / stien, så flater det ut mot toppen. Nydelig utsikt alle veier på toppen.

Ca litt over 2 timer, ca 5,6 km.

Utsikt i alle retninger

På vei mot toppen

Noen som har glemt kjøkkenet sitt

Ugress gir vakre farger på fjellet

GPS loggen

Huseknipen, Røyknes/Vennesla - 318 moh:

Parkering: Fra Vennesla, over Drivenesheia, ta til høyre mot Røyknes. Kjør til du kommer til Samkom. Ta til høyre i krysset mot Røyknes, og parker rett etter krysset. Plass til 2-3 biler her. Så begynnner stien på andre siden av veien. God sti oppover heia, utrolig flott terreng å gå i. Når du kommer i et litt myrete terreng, kan stien bli litt vanskelig å se, men hold venstre så kommer du innpå den igjen. Fantastisk utsikt fra toppen. Brukte ca 45 minutter opp.

På vei oppover.
 Utsikt i mange retninger
Flott terreng.

Svinefjell, Vennesla/Moseidmoen - ca 160 moh:

Parkering: Kjør inn ved Moseidmoen skole og videre til idrettsanlegget og parker der. Gå så veien opp Askedalen. Du går gjennom gårdsplassen til noen hus, og du ser stien som går inn i skogen. Følg denne. Turen står veldig godt på beskrevet på ut.no her: Svinefjell

NB! Husk å gå langt nok , forbi mastene, stien går litt nedover igjen så kommer du på det ytterste utsiktspunktet.

Vi gikk tilbake til gapahuken, og så fortsatte vi stien på høyre side. Kommer da ut i lysløypa i Smååsane. Vi gikk til Rampa(også en tur du finner på ut.no)  og videre nedover veien til Moseidmoen og tilbake til bilen.

Utsikt Svinefjell
Utsikt fra Rampa

Sviverheia - 212 moh:

Parkering: Foran porten til Vennesla Motosportklubb, Motorcrossbane. Fra Vennesla, kjør mot Erkleiv. Parker som nevnt over. Gå over hovedveien, gå ca 150 meter mot Erkleiv, gå inn traktorvei til høyre, ved rød bom. Gå innover og oppover traktorvei. Ta av første tydelig sti til venstre, er merket med noen gamle sløyfer et stykke innover. Følg delvis tråkk, sti, litt vei mot toppen. Jeg har også lagt ut geocache her. Søk den opp på Geocaching, så får du koordinatorene om du registrerer deg her. Du kan også laste ned geocaching appen og få den på mobilen.
Ca 2 km tur/retur. Flott utsikt fra toppen.

Fra Ruenes via Bjortjønn til Grunnevann via Kringlemyr til Fisketjønn med retur til Bjortjønn og Ruenes - ca 6 km:

Dette er ikke en topptur, men en fin ettermiddagstur som går i flott terreng.
Parkering: Fra Vennesla kjører du mot Grovane og før Samkom svinger du inn veien til høyre som går mot Honnemyr/Birkeland.  Etter du har passert gårdene på Ruenes, kan du parkerer på både høyre og venstre side av hovedveien.
Følg skogsbilveien på høyre side av hovedveien, ikke den som går til høyre, men den til venstre som går bratt oppover. Etter ca 300 meter kommer du til et stikryss, hold høyre her. Etter ytterligere 200 meter kommer du til et stirkryss der veien deler seg i tre. Da tar du mot venstre og snart ser du Bjortjønn.
Fortsett videre på veien til du kommer til Grunnevann. Ta til høyre nede ved vannet og gå ca 300 meter til du møter en bekk. Gå over den lille broa, ta stien til høyre og følg bekken helt til Fisketjønn. Når vi gikk der i april, så møtte vi på her et stykke som var noe vanskelig å gå i, det var grøftet og det lå masse hogst igjen, men følg likevel denne "veien".Du kommer til ei høyløe. Etter ca 300 meter hopper du over Fiskebekken. Snart må du ta krapp sving til (300 grader) til høyre i stikryss. Du kommer etterhvert til Fisketjønn som du går langs til du kommer til nordenden. Ta så første sti til høyre og du kommer inn i Fiskedalen. Følg stien innover. I veien rett frem hele tiden, så kommer du tilbake til bilen. Turen er også beskrevet på ut.no: Ruenes Bjortjønn Grunnevann Kringlemyr Fisketjønn

Grunnevann og broa

Moseidvarden - 319 moh:

Parkering: Støleheia, skiløypa Stølen inne ved anlegget til Statnett. Merket løype herfra. Ca 6 km t/r, ca 1 time. Fin rundløype. Man kan også gå en lengre runde fra Støleheia-Smååsane-Moseidvarden-Støleheia. Anbefaler og sjekke ut Vennesla på ut.no. Der kommer det opp turforslag rundt Moseidvarden.

Naspevarden - ca 320 moh:

Parkering: Drivenesheia, der hvor det er skiløype. Godt merket. Flott rundløypa på nøyaktig 10 km. Ca 2 timer rundt. Vi har også lagt ut en geocache her. Søk den opp på Geocaching , registrer deg og få koordinatorene, eller last ned appen geocaching.

Bjønnåsen - ca 140 moh:

Parkering: Kjør RV 405 til Vennesla. Kjør inn Sentrumsveien ved rundkjøringen sør for sentrum. Etter 200 meter etter rundkjøringa tar du til venstre mot Graslijordet. Kjør rett frem etter du har kjørt under Sørlandsbanen. Parker for eksempel ved Graslijordet 22.
Alternativ: Fra Vennesla og mot Erkleiv, ca 2 km, en liten parkeringsplass foran en veisperring på høyre side. Vi starter turen herfra. Du går da ca 200 meter innover skogsveien, og så tar du første sti til høyre. Følg denne, og det henger noen hvite sløyfer som viser stien mot toppen. Ca 15 minutter og gå en vei. Flott utsikt på toppen.
Turen finnes her med utgangspunkt Graslia: Bjønnåsen

Oksla - Vennesla høyeste topp - 458 moh og Ropstadknuten:

Adkomst: Fra Kristiansand kjør riksvei 9 mot Evje. Like før Hægeland, er det skiltet Røyneland/Bringsvær leirskole på venstre side. Kjør helt opp og parker på angitt sted ved leirskolen. Herfra er det skiltet til venstre mot Ropstadknuten og til høyre Oksla. Vi har tidligere gått til Ropstadknuten, så derfor ble det Oksla denne gangen. Nydelig utsikt fra toppen. Ca 5 km tur/retur. Godt merket sti hele veien.

Aberdalsheia, Vågsbygd - 145 moh:

Parkering: Kjør inn Langenesveien fra Vågsbygd. Etter du har passert oppkjørsel til Bråvann, kjører du et lite stykke til og tar av første grusvei til høyre. Her parkerer du litt før bommen. Ca 100 meter etter bommen tar du opp traktorvei til venstre (tyskerstien). Gå veien innover og oppover. Du kommer til en kryss der det går en traktorvei inn til venstre. Gå forbi denne og fortsett litt til oppover, så tar du tydelig sti inn til venstre. Etter plankebro i myra, tar du av fra hovedstien og følger en sti opp til høyre. Følg denne til toppen. Den kan delvis være litt vond å finne, men det går en slags sti/tråkk helt til topps. Det er en geocache på toppen, så hvis du henter ned koordinatorene på denne via geocache appen eller å registrere deg på geocaching, så får du lettere hjelp og finne veien til toppen. Nydelig utsikt i alle retninger fra toppen. Vi gikk samme sti ned igjen og tilbake til tyskerstien., fortsatt videre og kom ut på asfaltvei som vi fulgte tilbake til bilen. Du kan også søke opp turen på ut.no, der er det en noe lengre tur beskrevet, men ikke med avstikker til Aberdalsheia.

Øyliheia, (161 moh) - Fidjane - Vågsbygd:

Denne turen kom jeg over når jeg hørte noen snakke om "Mini Preikestolen" i Vågsbygd. Googlet litt og kom frem til at den ligger i Bjørkedalsheia. Er en geocache der også. Men, vi valgte og parkere på Shell Fidjane Øst, og følge turstien derfra. Vi kom etterhver til et skilt som viste vei til Øyliheia og også Bjørkedalsheia. Vi skulle til Øyliheia i dag, og gikk opp dit og retur. Så vi har altså turen til Bjørkedalsheia og Mini Preikestolen tilgode. Turen til Øyliheia fra Shell Fidjane; turen starter her, vi gikk ned i "dumpa" og kom inn på blåmerket sti, men så ingen skilt. Vi fulgte stien mot venstre. Det gikk ned og opp, hele tiden. Veldig kupert , men også god sti. Krysset et par bekker, og så kom vi opp til Bukkesteinsvannet. Det var vel her det stod skilter til både Rige , Øyliheia og Bjørkedalsheia. Turen kan gjøres som en rundløype. Da er parkering ved Biltilsynet på Rige. Turen er beskrevet her:
Vågsbygdskauen rundt Fiskåvannet og Øylihei  Den raskeste veien opp til Øyliheia er visst og starte fra Bokfinkveien på Slettheia og gå til Øyliheia. Den står beskrevet på geocaching.

Topp punktet Øyliheia

Passerte Bukkesteinsvannet på vei mot toppen

Gjeldeskårheia - en bortgjemt perle i Skråstad:

Jeg har prøvd å google Gjeldeskårheia, men eneste som kommer opp er mitt eget innlegg på Instagram! Dette er en liten avstikker på vei til Skråstadvarden, med utgangspunkt fra Lian/Torridalsveien.

Parkering: Mellom de to 60-sonene på Torridalsveien er det skiltet "Skråstadvarden" opp en grusvei. Det er plass til 2 biler her, eventuelt kan man parkere på en liten lomme ca 500 meter mot Vennesla. Gå grusveien oppover, og ca 600 meter fra toppen av Skråstadvarden så tar du inn en sti til høyre. Stien er vanskelig å se fra hovedstien, det ligger noen tømmerstokker der , og trør du over disse så vil du se stien tydelig. GPS koordinator der du tar av er:  N58 11.799 E7 56.969. Følg stien helt til hytta. Det er en fantastisk utsikt defra.

Utsikt fra hytta

Hytta heter Geitebu

Nydelig utsikt fra hytta

Lian (Torridalsveien) - Gjeldeskårheia - Omvendte Båt - Skråstadvarden - retur:

Start er samme turen som nevnt over, men når vi nærmet oss Skråstadvarden tok vi til venstre i krysset (rett før man er på Skråstadvarden) , og gikk Oddersjaa løypa (ytre løype), mot den Omvendte Båt. Nydelig terreng og gå i, og fantastisk utsikt mange steder. Når vi kom til den Omvendte Båt, tok vi ei annen løype mot Skråstadvarden. Deretter retur ned til Lian (Torridalsveien), hvor vi hadde parkert. Brukte ca 3 timer, ca 9 km, men brukte litt tid på fotografering underveis.

Utsikt fra den Omvendte Båt
 Fint utsikt alle veier fra den Omvendte Båt
Oddersjaa løypa, ytre løype gir mange flotte utsiktspunkt

Ravnåstippen - Ravnås-Vennesla:

Nydelig utsikt over Kvarstein. Turen er beskrevet på ut.no her: Ravnåstippen
NB! Jeg har lagt ut en geocache her. Få med den!

Jonsbergheia - Lillefjell-Mosby:

Flott utsikt over Kvarstein. En kort tur, men utsikten er nydelig. Ta utgangspunkt i Lillefjell Terrasse. Parker på venstre side i svingen , der er det plass til noen biler, ligger noe ved der. Gå opp den bratte traktorveien og ta til venstre på toppen.
Turen er beskrevet på ut.no her, og legg merke til den vakre hunden som er brukt som bilde! :-) Jonsbergheia

Mila - Vennesla, Heptekjerr:

Dette er en flott rundløype som kan gjøres lengre om man vil.
Parking: Rett før fotballbanen i Heptekjerr, på motsatt side av Beverveien. Det står beholdere med retur av metall, klær osv der. Dette er turen jeg har fulgt på ut.no: Mila kort løype
Vær obs på at det kan være veldig vått på myrene.
Du kan altså gjøre turen lengre, her er link til Mila lang løype: Mila lang løype

Et tur tips til, er å ta turen oppom Eikelandsvarden når du først er i området, eller da denne som en seperat tur. Beskrivelse her: Eikelandsvarden

Turen til Eikelandsvarden går gjennom fint terreng, men selve utsikten fra toppen er skuffende.

Går du Mila, kommer du innom Jerusalem også :-)

Mange fine vann langs løypa

Mellomåsen - Vennesla.

En kort, men fin tur med flott utsikt over Moseidstranda. NB! Husk å gå bort til senderen, der er den fineste utsikten. Turen er beskrevet her: Mellomåsen

Flott utsikt

Fint terreng på toppen

Nando koser seg i snøen på toppen

Stølsåsen (217 moh) - tilbake via Meåsen (235 moh) og til Saga:

En bortgjemt topp, men med nydelig utsikt. Jeg fant dette stedet på geocaching, der står det også koordinator på  hvor det er greit å ta av fra anleggsveien og gå mot toppen.

Parkering: Saga, turområdet. Gå innover anleggsveien. Fortsett anleggsveien når du kommer til snuplassen. Etter hvert får du et skilt på høyre side det står Murtedalen på. Fortsett vidëre på anleggsveien oppover bakkene. Du ser en liten vei inn mot venstre. Her kan du gå inn og over til Meåsen, men nå fortsetter du litt til på anleggsveien. Du ser en stor transformator på venstre side, ca her tar du av fra anleggsveien og går inn i skogen på høyre side. Her gjelder det å finne en grei sti/tråkk opp mot toppen. Det er faktisk blitt litt tråkket opp som en liten sti. Er du registrert og kan logge deg inne på geocaching, så kan du få både koordinatorer der du tar av fra anleggesveien og så følge videre koordinatorene mot toppen.

Nyt utsikten fra toppen, og gå samme vei tilbake til anleggsveien. Gå litt tilbake på anleggsveien og så tar du nå inn den lille veien på din høyre side. Hold venstre forbi skiltene og så ser du merking opp en bratt bakke / sti. Følg denne og du kommer til utsiktspunktet Meåsen. Nyt utsikte, og let gjerne etter geocachen som ligger der. Den har vi lagt ut. Gå så tilbake til der du gikk ut mot toppen og følg stien videre nedover. Du kommer etterhvert til et kryss med flere skilt. Hold traktorveien til venstre . Følg sommer stien, gå over trappen ved sauebeitet og følg veien videre nedover. Du kommer nå ut på anleggsveien igjen. Ta til høyre, og du er ved parkeringsplassen etter noen 100 meter.

Utsikten fra Stølsåsen
Nando studerer den lille varden på Stølsåsen

Øygardsbrødane - til topps i Tveit:

En fin tur med nydelig utsikt over Kjevik fra toppen. Vi parkerte på idrettsplassen på Kjevik, og fulgte veibeskrivelsen derfra. Her er lenken til mange turer i Tveit: Til topps i Tveit 2016

Bormåsen - 252 moh , til topps i Tveit:

En av de fineste utsiktene i Tveit. Vi parkerte og fulgte angitt veibeskrivelse fra folderen "Til topps i Tveit: Til topps i Tveit 2016. Se link under "Øygardsbrødane"
NB! Det er fra utsiktspunktet som er beskrevet, den fine utsikten er. På selve toppen Bormåsen er ikke utsikten noe særlig.

Arvehuset - Buheia - Kildalsheia - Nordretjønn - til topps i Tveit:

En flott rundtur i Tvei IL sine gode merkede løyper. Kjør inn Dønnestadveien, kommer du fra Hamresanden og kjører inn fra denne siden, så ligger parkeringen et lite stykke etter Tveit Dyreklinikk, på samme side. Det er godt skiltet. Gå oppover traktorveien som blir til sti etterhvert. Det er veldig godt merket. Vi gikk først til Buheia, deretter litt tilbake og fulgte skilt til Kildalsheia. Nydelig terreng å gå i. Fulgte så videre skilt på nytt til Kildalsheia. Her oppe står det ei lykt som ser ut som et kjempestort kokt egg!! Her er det også en geocache! Deretter gikk vi ned igjen til stien og gikk til venstre i krysset. Etter et lite stykke kommer det skilt til Nordretjønn. Følg denne stien og du kommer til Nordretjøenn og deretter er det merket tilbake til Arvehuset. Ca 5 km på flotte stier.

Lykta på Kildalsheia. Ser ut som et kjempestort egg!

Utsikt fra Buheia.

Nordretjønn

Gyråsen - 179 moh - Torridal.

Gyråsen har flott utsikt fra toppen. Her har vi også lagt ut en geocache, som jeg ser har blitt godt besøkt og logget etterhvert.

Parkering: Parkerte ved Torridalshallen. Letteste vei er å følge asfaltveien fra hallen der fotballbanene er og opp mot boligområdet, da kommer man rett inn på en fin traktorvei. Følg denne, ca halvannen km, og du vil etterhvert se en ganske fin traktorvei/skogsvei opp mot høyre. Følg denne bratt oppover. Du kommer til Gyråstjønn. Fortsetter på skogsveien, og så er det på tide og finne en sti oppover mot høyre. Det er litt vanskelig å finne rett sti, men etterhvert blir stien tydligere igjen , og du kan følge den helt til toppen. Bruker du geocaching, kan du laste ned koordinatorene og gå etter dem. Fra toppen ser du bl.a røyken fra Returkraft. Gikk samme vei tilbake, men du kan gå ned igjen til traktorveien etter Gyråstjønn, og følge den videre nedover. Jeg har gjort det for noen år siden, men kan ikke gi noen beskrivelse av den her og nå, bortsett fra det var en fin tur. Kan oppdatere når jeg tar turen igjen og vi går nedover, og turen blir ei rundløype. Turen beskrevet her hvor du går samme vei tilbake er ca 6 km t/r.

Flott utsikt fra toppen

Nando sjekker at geocachen vi la ut for noen år siden er i god behold.

På vei til Gyråsen, passerer du Gyråstjønn.

Bergstølhytta-Undalsheia-Aurebekksvannet-Hovedturløypa til Kulia/Bergstølhytta:

En flott rundløype på ca 6,5 km, brukte 1 time og 45 minutter og da lå det enda noe snø.
Parkering: Ved Bergstølhytta (hytta ble jo revet for noen år siden, men man sier fortsatt på Bergstølhytta.).
Turen er beskrevet på ut.no, men istedenfor å parkere ved Aurebekksvannet, parkerte vi altså ved Bergstølhytta, for å ta turen over Undalslia først. Det er skiltet til Undalslia ved parkeringen, vær obs på at du må passerer 2 piggtrådgjeder/strømgjerder, men det er inngang og utgang. Kyrene står her inne.

Videre følger du merket sti til Undalsheia. Du passerer en liten koselig hytte noen hundre meter fra selve toppen. Nydelig utsikt hele veien. Undalsheia har også en geocache. Du fortsetter forbi varden noen hundre meter, og da går det nedover i litt myrlendt terreng og fjell, etterhvert ser du en slags bredere skogsveien. Gå rett ned hele tiden, du kommer til en skilt det står Kåres vei. Her tar du til venstre i krysset og går noen hundre meter , før du skarpt tar av mot høyre i en sving. Følg skogsveien, og du kommer etterhvert til parkeringsplassen på Aurebekk (der beskrivelsen på ut.no tar utgangspunkt i.) Så følger du hovedturløypa tilbake til Bergstøl. Deler av Hovedturløypa kan være veldig våt.
Her er linken til ut.no: https://www.ut.no/tur/2.18050/

Den lille koselige hytta noen hundre meter før toppen.
Utsikt fra toppen.
Noen hundre meter etter du har passert varden, går det nedover.
En flott rundløype.

Kjerrane-Gråmannen-Grotunga-Krokvann-Åmliknuten

Virkelig en super rundtur med to topper og innom Kristiansand sin lokale Trolltunga!

Parkering: Postveien fra Suldalen, parker ved Kjerrane, bom der. Gå innover grusveien og etter ca 1 km er det merket til Gråmannen. Du går forbi ei flott jettegryte. Fra Gråmannen følger du stien videre mot Tjuvtjønn. Vi fulgte turbeskrivelsen fra ut.no: Kjerrane-Gråmannen-Krokvann-Åmliknuten
I tillegg tok vi den lille turen oppom Grotunga. Den er på vei ned fra Gråmannen og mot Tjuvtjønn, ca 400 meter etter toppen, så går det en liten sti opp mot høyre. Den er ikke merket. (en liten hjelp er at det var et lite hvitt skilt på et tre akkurat der stien går opp til høyre, men det stod ingenting på skiltet.). Det er geocacher både på Gråmannen, Grotunga og Åmlinkuten og også andre steder rundt stien.

Utsikt fra Gråmannen
 Grotunga, Kristiansand sin lokale variant av Trolltunga
 Utsikt fra Grotunga
 Nando studerer endene i Tjuvtjønn

Utsikten fra Åmliknuten

Kjerrane-Bukksteinen (206 moh) -Flogvarden-lysløypa Hellemyr-Kjerrane:

En flott rundløype. Parkerte på Kjerrane og gikk innover den gamle postveien. Fulgte denne et par km innover, og når det begynner å gå nedover bakke, følger du med på skilt på venstre side merket "Bukksteinen". Vi tok inn her og fulgte god merking helt til topps. Nydelig utsikt fra toppen. Vi gikk tilbake samme vei, men når vi kom til første kryss igjen fra toppen, tok vi stien til høyre som er blå/gul merket. Det står ingen skilt her denne veien. Fulgte så denne tydelige stien og da kommer du rett på Flogvarden som har en artig steinkombinasjon. Her fant vi også geocachen. (Bukksteinen har også geocache, men den fant vi ikke i dag.). Fulgte stien videre og kom ned i lysløypa på Hellemyr. Gikk til høyre her og ved neste tydelig kryss/vei, gikk vi inn der og fulgte veien deretter nedover mot venstre. Fulgte en sti/vei nedover og kom til der bussene snur, der så vi traktoveiene som gikk nedover mot venstre, og etter noen hundre meter var vi på Kjerrane igjen. Ca 11 km, ca 2,5 timer.

Utsikten fra Bukksteinen, her mot Mjåvann industriområde
Utsikten ned mot E39, her ser vi køen der.!

Liråsen - 304 moh  - Ås gamle skole  - rundløype:

Parkering: Kjørte fra Vennesla mot Erkleiv. I krysset hold venstre mot Svaland. Etter noen km er det en stor parkeringsplass på venstre side, der står det også merket turløpye med Liråsen. Gå innover traktorveien, etter ca 1 km tar du opp til venstre for å komme til toppen Liråsen. Gå samme vei tilbake, og fortsett videre på den gode traktorveien. Du kommer etterhvert ut på en grusvei. Gå rett over denne og du ser stien fortsette på andre siden. Følg denne og du vil på nytt komme ut på en grusvei. Kryss denne og gå over en stor bekk og fortsett videre. Du vil da etterhvert komme ut ved Ås gamle skole. Da følger du fylkesveien nedover mot høyre noen hundre meter ned til parkeringsplassen.

Jeg brukte geocaching til å finne frem. Det ligger mange cacher tett langs denne rundturen, derfor er det også lett å vite at man går rett vei. Anbefaler å registrere seg på geocaching (er gratis), for å søke opp denne turen (cachene viser vei) og også andre turtips man kan få her. https://www.geocaching.com/play
Du kan også søke på google, men fant ikke noe som beskrev selv rundløypa, bare frem og tilbake til toppen og litt videre.
 Geocachene ligger tett i tett langs rundløypa

Topp punktet

Utsikt fra toppen, vi gikk samme vei ned og fortsatte rundturen

Turer på Lista, Farsund, Vanse:

Lofjell, Vanse - 193 moh:

Fra Vanse kjører du fylkesveg 463 til Ore, deretter rett fram i Orekrysset mot Kvinesdal/Gjervollstad, men i neste kryss rett etter Ore Skole kjører du rett fram (vestover, ikke nordover mot Kvinesdal). Etter ca 1,5km avkjørsel til Hervoll, følg vegen helt inn. Parkeringsplass (grus) med god plass.

Utsikt fra Lofjell

Kviljosanden - Vanse:

Tilgangen til dette området i dag skjer i stor grad enten fra Havika eller fra gårdsvei ned fra Kviljo. Fra Vanse: Kjør mot Lunde, og ta av til høyre etter noen kilometer der det er skiltet mot Kviljo. Følg grusveien og ta etter hvert av mot venstre, mot havet. Følg veien ned forbi gårdene og parker et sted uten å være til hinder for annen trafikk. Gå ut til stranden og følg denne østover mot odden.

Nydelig strand
 Nando elsker løpe på stranda